Hoe kun je sporten met weinig tijd? Tips & trucs | Gustafit
Sporten met weinig tijd

Sporten met weinig tijd

Ken je dat gevoel? Je werkt 9 uur per dag en staat vroeg op. Daarnaast heb je een druk gezin met een hond en meerdere kinderen en ben je erg druk met het bereiden van al die gezonde maaltijden.

Je volgt sinds kort ook nog een cursus Spaans en niet te vergeten: al dat huishoudelijke werk blijft zich maar opstapelen.

Waar en hoe ga je in vredesnaam tijd vinden om te sporten? Want helaas zitten er maar 24 uur in een dag. Je hebt het gevoel dat je ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat volgepland zit.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen. Daar trap ik als personal trainer niet in! Ik ga het je laten zien ook. Samen gaan we wat kostbare tijd tevoorschijn toveren om lekker actief bezig te zijn!

In deze blog geef ik je tips en trucs om meer tijd te vrij te maken. En hoe je jezelf als het ware kunt ‘misleiden’ zodat je geen excuses meer hebt om niet te sporten of bewegen.

Ga anders denken over sporten en bewegen

Even een reality check: te weinig tijd om te sporten zeg je? Maar je hebt wel tijd om deze (sorry dat ik het zeg) onzin aan jezelf te verkondigen?

Geloof me, een gebrek aan tijd is niet altijd het probleem. Het is vooral de manier waarop je over sporten en bewegen denkt.

Het probleem is in dit geval prioriteit. je bent heus niet de enige die liever andere activiteiten boven het sporten verkiest.

Vraag je zelf eens af: zie jij sporten wel écht als een prioriteit? Heb je wel zin om te sporten? Het is een kwestie van echt willen, prioriteiten stellen en goed plannen.

Hoe dan ook, ik vind dit geen goed excuus. Een druk persoon als Obama vond in zijn periode als president van de verenigde staten altijd tijd om te sporten. Waarom zou jou dat niet lukken?

Hoewel ik begrijp dat niet iedereen van sporten houdt, zul je zo nu en dan toch van die bank af moeten komen. Maak van sporten en je gezondheid een prioriteit en help jezelf aan een fitter en gezonder lichaam!

Wat zijn jouw redenen om te bewegen?

Denk eerst, ondanks dat het er nu misschien niet van komt, goed na over jouw redenen om te sporten. Waarom wil je graag vaker bewegen of meer naar de sportschool?

Voor veel mensen komt dit neer op sporten om beter voor zichzelf te zorgen, fit te worden. Of de stress levels te verminderen.

Sporten en bewegen draagt, zoals we allemaal wel weten, bij aan een gezond leven. Je verbetert niet alleen de standaard van je leven mee, maar ook je immuunsysteem. Andere redenen zijn het opbouwen van meer kracht of juist gewicht te verliezen.

Denk dus eerst na over waarom jij lichaamsbeweging zo belangrijk vindt. Vraag jezelf af waarom jij wilt sporten. Probeer op basis daarvan de beste activiteit voor jou te vinden.

Waarom meer sporten goed voor je is?

In een eerder artikel waarom bewegen belangrijk is, hebben we een aantal voordelen op een rijtje gezet. In het kort, zorgt regelmatig bewegen voor:

  • Sterkere spieren, botten en gewrichten
  • Minder kans op hart- en vaatziekten
  • Minder kans op stress, maar een betere nachtrust
  • Op gewicht blijven of zelfs afvallen
  • Een positieve invloed op je zelfvertrouwen

Tips bij te weinig tijd om te sporten

1. Maak je agenda je beste vriend

De planning van je tijd en een goede organisatie zijn de sleutels tot succes. Want een kort moment om te sporten en te ontspannen kun je gemakkelijk in je agenda inplannen. Er is altijd wel een gaatje van een halfuur te vinden!

2. Een korte work-out per dag is al voldoende!

Wist je dat 10 tot 30 minuten per dag aan beweging al genoeg om stress los te laten en je geest tot rust te laten komen?

We denken vaak dat we veel tijd en energie nodig hebben om die waardevolle workout te doen. Met deze mindset hebben we al snel het gevoel dat een korte workout gewoon geen zin heeft.

Een goede sessie hoeft geen 2 uur duren. Soms kunnen 10 minuten dus al genoeg zijn! Door iedere dag regelmatige en korte oefeningen te doen, levert je meer resultaten op dan helemaal niet sporten.

Lukt dit niet iedere dag? Geen probleem, begin dan tenminste met 1x per week.

Misschien heb je ’s ochtends wat tijd voor een sport sessie voor je werk aan. Sta bijvoorbeeld eens een halfuurtje eerder op.

Een andere mogelijkheid is om ’s avonds voor het slapen nog even los te gaan. Lees meer over de voordelen van sporten voor het slapen in.

3. Zorg voor beweging in alledaagse taken

Mensen zijn er niet van bewust hoeveel je daadwerkelijk kunt bewegen door alleen al kleine veranderingen te maken in simpele, dagelijkse routines.

We geven je een paar tips die je hiermee kunnen helpen, zodat je nooit meer kunt klagen dat je te weinig tijd hebt. Voordat je het weet is regelmatig sporten de normaalste zaak van de wereld voor jou.

  • Kies vaker voor de trap in plaats van de lift. Traplopen is niet ingewikkeld, het vereist geen bijzondere waardigheden en het zorgt er juist voor dat je gewoonweg meer beweegt dan mensen die de lift gebruiken. Het is daarnaast ook nog eens een effectieve manier om wat extra calorieën te verbranden.
  • Kies vaker voor lopen of fietsen in plaats van het OV of de auto te nemen. Ga je met de auto naar je werk? Kies dan, mocht dat mogelijk zijn qua afstand, eens wat vaker voor de fiets. Is deze afstand te groot? Parkeer de auto dan iets verder van je werk af dan normaal. Of ga juist met het OV en stap een halte eerder uit. Voordat je het weet zul je al snel meer bewegen zonder hierbij al te veel na te hoeven denken.
  • Breng je vrije tijd actief door. Iedere vorm van beweging is goed! Je kunt bijvoorbeeld gaan wandelen, een sport wedstrijd spelen met je vrienden of gaan kajakken. Of ga lekker iets actiefs met je kinderen doen. Het is hoe dan ook belangrijk dat je blijft bewegen en fit blijft.
  • Ga op het kantoor een challenge aan met je collega’s. Squat iedere dag een X-aantal keer. Of probeer samen een X-aantal push-ups te halen. Hier hoef je je niet voor te schamen, bij steeds meer bedrijven wordt dit gestimuleerd.
  • Eet je lunch tijdens de lunchpauze al wandelend. Iedereen heeft recht op een lunchpauze, gebruik dit moment om even lekker in beweging te komen!

4. Schakel de hulp van een personal trainer in

Als je nog niet zoveel ervaring hebt met sporten of een gebrek aan motivatie hebt, kan een personal trainer uitkomst bieden.

Hij of zij stelt een programma op dat specifiek bij jouw doelen en behoeftes past. De sessie die je met je trainer inplant, is specifiek ingericht op jouw doelen. Uit dat uurtje of halfuurtje haal je met een personal trainer het maximale.

Op deze manier kun je de uren in een dag het meest efficiënt inzetten. Je kunt met 1 uur beweging per week al mooie resultaten halen. Daarnaast kent een personal trainer nog veel meer voordelen.

Want nadat die afspraak met je personal trainer staat, ga je niet zomaar weer vluchten. Of terugvallen op je smoesje dat je weinig tijd hebt om te sporten.

Het feit dat je de ook tijd met je trainer hebt ingepland, maakt namelijk lastig om het sporten op te geven. Want zeg nou zelf, ga jij je personal trainer afzeggen?

Sporten met een personal trainer geeft je daarnaast een heerlijke kick om door te gaan en extra je best te doen. Wanneer het even niet meer gaat, geeft de trainer jou die nodige schop onder je hol om tóch nog even gas te geven.

Wanneer iemand je in de gaten houdt en je motiveert, heb je niet alleen meer motivatie maar voel je je ook nog eens extra veilig.

Je kunt dus helemaal losgaan tijdens het bewegen, wetende dat je personal trainer een oogje in het zeil houdt. En je weet zeker dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert.

Want een goede techniek is ontzettend belangrijk. Zo voorkom je blessures en bovendien zul je sneller échte vooruitgang zien. Zo kun je met een personal trainer eigenlijk zonder grenzen sporten.

5. Altijd en overal oefeningen met je lichaamsgewicht doen

Trainen met je lichaamsgewicht vereist geen sportschool of dure gewichten. Het is een vorm van krachttraining waarbij je het gewicht van je eigen lichaam gebruikt. Het doel is om vetweefsel te verbranden, je kracht te verbeteren en spiermassa op te bouwen. En simpelweg meer bewegen.

Oefeningen met je lichaamsgewicht zijn dus zonder apparatuur en zijn hierdoor praktisch en geschikt voor iedereen. Daarnaast kun je de oefeningen vrijwel overal uitvoeren.

Daarom is dit een geweldige oplossing als je weinig tijd om te sporten hebt. Push-ups, lunges, squats en planken zijn een aantal voorbeelden hiervan. Wil jij meer weten over sporten met je het gewicht van je eigen lichaam om fit te blijven? Lees dan ons artikel over 15 lichaamsgewicht oefeningen.

Is sporten mogelijk wanneer je weinig tijd hebt?

Tijd vinden om te bewegen lijkt misschien soms onmogelijk. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Zodra je eraan begint, zul je al snel zien dat het van een leien dakje gaat. Iedere volgende training zal steeds een beetje makkelijker lijken. Onthoud dat je het voor jezelf doet. Voor je gezondheid en je conditie.

Door te regelmatig te bewegen verlaag je ook nog eens je stresslevels en voorzie je jezelf gedurende de dag van meer energie. Je zult je gewoon beter in je vel zitten wanneer je meer sport. Probeer daarom onze tips te volgen en geniet van effectief geplande tijd voor je beweging!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open WhatsApp
1
Liever een appje?
Hey, met een appje heb je snel antwoord op je vraag.