koud douchen

Alles wat je moet weten over koud douchen

Koud douchen klinkt misschien voor veel mensen als een nachtmerrie. En laten we eerlijk zijn, het klinkt niet aantrekkelijk, maar wist je dat het echt wonderen voor je gezondheid doet? 

Maar waarom is het eigenlijk zo goed? Hoe begin je ermee en hoe wen je aan dat ijskoude water? Als zelfbenoemd koud water specialist leg ik je graag uit wat de kracht van koud douchen is en geef je tips hoe je ermee kunt beginnen. En ja, dat ben ik die daar in januari een ijsbad neemt.

De voordelen van koud douchen

Waarschijnlijk heb je al vaker gehoord dat koud douchen goed voor je is. En grote kans dat je dat feitje negeert. Want koud douchen, dat klinkt niet fijn, toch? 

Laat me je uitleggen waarom koud douchen zo goed voor je is en misschien stap jij de volgende keer toch vol goede moed en enthousiasme onder een koude straal.

koud douchen weerstand

1. Energie booster

De eerste keer dat het ijskoude water je huid aanraakt is misschien een schok. Maar zo’n koude douche geeft je wel direct een kick aan het begin van de dag. Sommige koud water fanaten zeggen dat het ‘s ochtends zelfs beter werkt dan een dubbele espresso. Het bloed stroomt sneller door je lichaam en de ochtendvermoeidheid verdwijnt in no-time. En je alertheid schiet omhoog. Het is echt een kickstart van je dag!

2. Verhoogt de weerstand, versterkt de immuniteit en reguleert je bloeddruk ​

Een lage watertemperatuur activeert een afweerreactie in je lichaam. Hierdoor versterk je je immuunsysteem en wordt je meer resistent tegen virussen en bacteriën. Ook de oude Spartanen wisten dit en douchten dus maar wat graag koud. En als je dit leest is de kans klein dat je een ijzersterke, onverschrokken strijder wilt worden. Maar iedereen wil wel een sterk en robuust lichaam. Zeker de moeite waard dus!

P.S. wil je meer leren over je immuunsysteem versterken? Hou dan de website in de gaten, want daar vertel ik je binnenkort meer over.

koud douchen gezond

3. Mood booster

Voel je je chagrijnig? Koud douchen is, ondanks dat je er bijna altijd tegenop ziet, een methode die altijd werkt om je stemming te verbeteren. Tijdens een koude douche neemt de hoeveelheid noradrenaline en endorfine (gelukshormoon) in je lichaam toe. Deze twee stofjes worden ook vaak gebruikt in medicijnen tegen depressie. Douchen met koud water lijkt dus ook depressie en neerslachtigheid te verlichten. Je lichaam ontspant na zo’n koude douche wat weer helpt om de stress te verminderen.

4. Koud douchen en afvallen​

Dit is misschien het meest verbazingwekkende feit, maar het is echt waar: koud douchen helpt om af te vallen. Hoe dan? Koud douchen versnelt je metabolisme waardoor je meer vet verbrandt dan normaal (wanneer je in rustmodus bent). Daarbij beïnvloedt douchen met koud water je stofwisseling op een hele bijzondere manier…

In ons lichaam wordt onderscheid gemaakt tussen wit- en bruin vetweefsel. Bruin vet zet energie om in warmte, het verbrandt dus calorieën. Wit vet zet geen energie om, maar slaat het vaak op rond onze organen. Dit zijn vaak de zichtbare plekken rond je heupen en buik. De productie van bruin vet is verantwoordelijk voor de aanpassing van de temperatuur in ons lichaam. Wanneer je het koud hebt, wordt de aanmaak van bruin vet gestimuleerd. Dit zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur op peil blijft. 

Koud douchen helpt. Het zorgt namelijk voor een toename in bruin vet dat vervolgens weer zorgt voor het verbranden van meer calorieën. Dit is een goede tip om te proberen als je serieus denkt aan afvallen. Als personal trainer geef ik veel van mijn sporters dan ook de tip om in ieder geval eens in de zoveel tijd koud te douchen.

Lees hier mijn andere tips die het proces van het afvallen vergemakkelijken. 

5. Koud water zorgt voor stralend haar en een strakke huid​

Koud water zorgt ervoor dat je spieren en bloedvaten samentrekken. Dit maakt je huid strak en glad. In tegenstelling tot warm water, zorgt koud water ervoor dat je huid minder snel uitdroogt. Je poriën blijven ook beter gesloten dankzij het koude water. En vuil kan lastig in gesloten poriën trekken. Voeg koud douchen dus vooral toe aan je skincare routine. De haarschubben sluiten door koud water. Dit maakt je haar glad en glanzend. Douchen met koud water helpt ook om kaalheid te voorkomen

6. Het helpt bij overmatig zweten

Last van overmatig zweten? Overmatig zweten kan worden veroorzaakt door teveel geopende poriën. Dit heeft te maken met de temperatuur van je huid. Koud water helpt om de poriën te sluiten, waardoor de hoeveelheid zweet die je als mens produceert, wordt gereguleerd. Probeer daarom eens koud te douchen voordat je besluit om dure cosmetica te kopen die overmatig zweten tegengaat.

7. Koud douchen kan een workout vervangen

Hoe langer je koud doucht, hoe meer dit van je lichaam vraagt. Uit onderzoek is gebleken dat 10 minuten koud douchen gelijk staat aan een fiets workout van 1 uur. Wow!

Is douchen met ijskoud water voor iedereen geschikt?

Je kunt koud douchen zien als fitness voor je hart- en bloedvaten maar ook voor je ademhalingsstelsel. Je hebt hiervoor niet alleen een bepaalde basisconditie nodig, maar ook een goede gezondheid.

In deze gevallen wordt koud douchen afgeraden:  

  • Bij mensen met hartproblemen
  • Mensen met bloedsomloop problemen 
  • Wanneer je een ernstig hoge bloeddruk hebt
  • Bij hypothyreoïdie (wanneer je schildklier te weinig schildklierhormoon aanmaakt)
  • Koude urticaria
  • Reumatoīde artritis
  • Slecht werkende nieren
  • Wanneer je het Raynaud’s syndroom hebt
  • Zwangere vrouwen kunnen het beste eerst overleggen met hun arts 

Ongeacht je situatie, raad ik aan om bij twijfel altijd eerst met je huisarts te overleggen met je huisarts.

Wanneer is de beste tijd om koud te douchen?

wanneer een goed moment om koud te douchen

→ ‘s Ochtends koud douchen

Hoewel het niet de meest plezierige activiteit na het opstaan is, is koud douchen ‘s ochtends een goed idee. Het geeft je een ongeëvenaarde energieboost die je de hele dag door zult voelen. Begin je dag daarom goed met een koude douche. Hoe onplezierig ook, het heeft geen negatieve effecten op je gezondheid. Begin wel geleidelijk aan met koud douchen. Doe het met mate en je zult zien dat koud douchen je veel energie bezorgt.

→ ‘s Avonds koud douchen

Ook zijn er mensen die ‘s avonds een koude douche nemen. Toch zijn de meningen hierover verdeeld. Aan de ene kant vermindert koud water stress en werkt het goed voor de ontspanning van je lichaam. Perfect voor het einde van de dag dus. Aan de andere kant, vermindert koud douchen de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. En dat hebben we ‘s avonds wel nodig. In een aantal andere artikelen vertelde ik je al over sporten voor het slapen en over hoeveel slaap je nodig hebt voor spiergroei. Misschien moet ik nog een artikel schrijven over beter slapen? Laat het me weten.

→ Na het sporten?

Dit is een makkelijk antwoord: Yes, yes en nog eens yes! Een koude douche na het sporten is absoluut een goed idee. Koud douchen zorgt voor een verbeterde circulatie van je bloedsomloop. Dit is niet alleen goed voor je algehele gezondheid, ook voor je sportprestaties en het herstel. Het zorgt ervoor dat essentiële voedingsstoffen en energie bij je spieren en organen terecht komen. Tegelijkertijd worden afvalstoffen zoals melkzuur efficiënter afgevoerd.

Koude douche tips van Guus:

  • Allereerst, let op je ademhaling. Ademen. Adem in, adem uit. Zo diep en bewust als je kunt. Hiermee vertel je je autonome zenuwstelsel dat alles oké is. Doe je dit niet, dan gaat je onderbewuste schreeuwen dat je als een malle die koude douche uit moet vluchten.
  • Laat de temperatuur steeds verder dalen. Ga zover mogelijk van die hete 38 graden vandaan. Begin bij een graad of 20. Draai de warme kraan steeds verder dicht. Bij temperaturen onder de 16 graden merk je al de positieve effecten van kouder douchen. Probeer iedere keer met steeds kouder water te douchen. En hey, als je er klaar voor bent, draai je die warme kraan helemaal dicht. En blijven ademen!
  • Begin langzaamaan. Begin bijvoorbeeld met 20 seconden en bouw dit langzaam en geleidelijk uit naar 2-3 minuten. En begin met kleinere lichaamsdelen. Bijvoorbeeld je voeten, enkels, handen en polsen. Hiermee stuur je al een flink signaal naar je hersenen. Bouw dit steeds verder uit totdat je met je ledematen en torso helemaal onder de douche kunt. Daarna rest alleen nog maar de laatste stap: tanden op elkaar en met je kop eronder. You did it!
  • Bouw de minuten op. Begin heel bescheiden met 1 of 2 minuten. Geloof me, die zullen als een eeuwigheid aanvoelen. Bouw hierna de minuten geleidelijk op naar 3, 4, 5 minuten. Je kunt hiervoor een timer gebruiken. Je bent echt een pro als je het 10 minuten volhoudt. Dan voel je je misschien beter als je een keer een uurtje spinnen in de sportschool overslaat.

Het is het gemakkelijker om in de zomer te beginnen met koud douchen. Tijdens een hittegolf proberen we sowieso verschillende manieren te vinden om ons lichaam af te koelen. Dus waarom niet meteen beginnen met een nieuwe gewoonte?

Geef jezelf de tijd om aan koud douchen te wennen

Nee, je wordt waarschijnlijk niet direct een die-hard fan van douchen met koud water. Het kost even tijd, maar geloof me: Als je het volhoudt, word je beloond met de vele voordelen van koud douchen. 

De eerste resultaten voor je gezondheid ga je na ongeveer 30 dagen merken. Het is in ieder geval de moeite waard om te proberen en te kijken of het iets voor jou is.

Hulp nodig bij een gezonde leefstijl?

Heb je hulp nodig bij een gezonde leefstijl? Dan is personal training misschien iets voor jou. Wij helpen je niet alleen om fitter te worden, ook geven we je advies omtrent je voeding. 

Je kunt nu 75 minuten gratis coaching & training volgen bij ons in de Gustafit sportschool in Groningen. Zonder contracten of abonnementen. Zo kom je erachter of onze personal training écht iets voor jou is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.