In 5 stappen je coronakilo's kwijtraken

Coronakilo's kwijtraken

Het Coronavirus verraste iedereen en zette de wereld op zijn kop. Ons leven veranderde drastisch en al snel moesten we wennen aan het ‘nieuwe normaal’. We zitten veel meer thuis en bewegen minder en dit zorgt ervoor dat bijna elke dag er hetzelfde uitziet. Heb je het gevoel dat de extra kilo’s vanzelf verschijnen? Dat is één van de gevolgen van de coronacrisis.

Aangekomen tijdens de lockdown?

Veel stress, gebrek aan beweging en sport, ongezonde veranderingen in ons eetpatroon en een verhoogde alcohol consumptie. Dit zijn slechts een paar van de gevolgen van de lockdown. De meeste mensen vinden het lastig om op gewicht te blijven tijdens de pandemie. Als gevolg daarvan hebben veel mensen ongewenste kilo’s erbij gekregen. Bijna een kwart van de Nederlanders is ongeveer 5,6 kilo aangekomen tijdens de coronacrisis.

De hele dag zitten en minder bewegen

Extra coronakilo’s zijn de nachtmerrie van de velen geworden. Als je niet goed in je vel zit, beïnvloedt dat ook andere aspecten van jouw leven. Afvallen is geen eenvoudig en snel proces, het vereist namelijk een allesomvattende aanpak. Dit klinkt ingewikkeld, maar er zijn een paar tips die je daarmee kunnen helpen:

  1. Creëer een routine voor een productieve dag
  2. Vergeet niet om te bewegen!
  3. Probeer creatief zijn met je dieet
  4. Negeer je emoties niet
  5. Wees lief voor jezelf

Wanneer je deze tips implementeert, wordt jouw back-in-shape journey ongetwijfeld een stuk eenvoudiger. Lees snel verder!

1. Creëer een routine voor een productieve dag

Vind je het moeilijk om gemotiveerd te blijven? Heb je weinig energie? En voelt het soms alsof al je dagen in elkaar overvloeien? Dat komt waarschijnlijk door een gebrek aan routine in je leven.

Juist tijdens een pandemie is het belangrijk een routine te volgen. Vele onderzoeken hebben uitgewezen dat routines een belangrijke rol spelen in je geestelijke gezondheid. Bovendien kan een goede routine zelfs zorgen dat stress en angst verminderen.

Hoe kan een routine je van je coronakilo’s af helpen? Ons lichaam en hersenen vinden het fijn wanneer je elke dag een schema volgt. Zo voelen we ons stabiel en veilig.

We hebben een vaste tijd nodig om te slapen en om op te staan. Dit bevordert een gezond slaapritme. ​Onze ‘lichaamsklok’ blijft dan als het ware goed lopen. Hierdoor voelen we ons beter. Een verstoorde biologische klok zorgt juist voor vele fysieke en mentale klachten, waaronder een verhoogde kans op depressie, diabetes, obesitas en kanker.

Het is daarom belangrijk dat we iedere dag op een zelfde of een vergelijkbaar tijdstip gaan slapen en wakker worden. Dit reguleert ons circadiaan ritme dat in nauw contact staat met onze stemming, onze relaties, kwaliteit van ons werk en ons algehele energieniveau.

In deze blog lees je meer over het belang van slaap.

Een voorspelbaar dagelijks ritme stabiliseert ons zenuwstelsel: hierdoor voelen we ons rustiger, zelfverzekerder, stabieler en sterker. Een vaste routine zorgt ervoor dat je productiever en meer gefocust bent op de dingen die er echt toe doen.

Hierdoor let je ook beter op je gezondheid. Je zult beter in staat zijn om je tijd te verdelen. Hierdoor komt er meer tijd vrij voor sporten, leuke activiteiten en hobby’s. Dit heeft weer een positieve invloed op je stemming!

2. Vergeet niet om te bewegen!

Actief en in beweging blijven kan lastig zijn. Slechts 30 minuten per dag bewegen, zoals wandelen buiten het kantoor, kent al veel voordelen. Bijvoorbeeld gewichtverlies, vermindering van stress en een lager risico op het hart- en vaatziekten. Daarnaast verbetert het je geheugen, geeft het je creativiteit een boost en heb je meer energie.

Ben je nog niet overtuigd?

Mensen die regelmatig sporten, verbeteren ook nog eens de efficiëntie van het immuunsysteem en zijn daardoor minder vatbaar voor ziektes. Lichamelijke activiteit heeft ook een zeer positieve invloed op onze geestelijke gezondheid. Het verbetert ons welzijn en de kwaliteit van onze nachtrust.

Tegelijkertijd vermindert het het gevoel van angst en de impact van sombere periodes op je leven.

3. Probeer creatief zijn met je dieet

Thuis op de bank met een zak snoep, chips, pizza, of patat. We doen het allemaal wel eens. En we weten allemaal dat dit ongezond is, toch kiezen we vaak voor deze gemakkelijke en snelle happen. Maar voordat je het weet heb je er een paar extra kilo bij… Daar zit niemand op te wachten! Tijd om gezonde keuzes te leren maken.

Weg met die extra kilo's!

Herontdek jouw interesse in lekker, gezond eten en koken. Dit hoeft niet saai te zijn! Beschouw het als een uitdaging. Hoe creatiever je bent, des te beter en lekkerder je eten is. Plan je maaltijden in en eet het aan tafel zodat je focus op het eten ligt.

Daarnaast kun je jouw feestmaal delen met één van je vrienden, zo vergroot je het genot van je maaltijd.

Probeer suikers en verzadigde vetten in je voedingspatroon te vermijden of te verminderen. Introduceer daarentegen veel groenten en fruit, koolhydraten, onverzadigde vetten en eiwitten voor een gebalanceerd dieet. En vergeet niet om voldoende water te drinken (ongeveer 2-3 liter per dag).

Lees meer over gezonde en gebalanceerde voedingstips.

4. Negeer je emoties niet

Je emoties leren begrijpen is iets dat je dagelijks moet oefenen. Afvallen gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het vereist wat tijd en verandering in je denkwijze. Tijdens het proces zul je geweldige momenten ervaren wanneer je échte vooruitgang in je lichaam ziet en trots op jezelf bent. Je zult ook in veel frustrerende situaties terechtkomen waarbij je het gevoel hebt dat je niet afvalt.

Mocht je je op die momenten druk maken, dan hebben we een overzicht gemaakt van 20 redenen waarom je niet afvalt.

Wil je eenvoudig afvallen?

Stress gaat vaak gepaard met comfort food. We voelen ons tijdelijk beter. Maar deze oplossing werkt niet langdurig en de opluchting is slechts tijdelijk. Niet lang nadat je lekker hebt lopen snacken zul je merken dat je minder energie hebt en dat je je somberder voelt.

Droefheid, stress, minder zelfvertrouwen en angst komen dankzij de coronacrisis vaker voor in ons leven. Het is dan makkelijk om even naar comfort food te grijpen, maar het is geen oplossing voor eventuele mentale gevolgen van de corona crisis.

Leren hoe je dit het beste kunt aanpakken en oplossen is belangrijk voor je algemene welzijn. Als je niet direct resultaat ziet met je trainings- en voedingsplan hoef je je niet slecht voelen. Jij bent de baas en je bepaalt wat de beste manier is om coronakilo’s kwijt te raken. Dus gooi gerust je plan om en kijk naar wat wel voor jou werkt.

5. Wees lief voor jezelf

Geduldig blijven, kilo voor kilo

Alle ingrijpende veranderingen vereisen tijd. Maar vergeet niet dat je dit doet het om gezond te blijven. Het kan voor komen dat de doelen die je hebt gesteld niet direct het gewenste resultaat opleveren. Onthoud: niemand is perfect. Het is ok dat je af en toe een fout maakt.

Wees niet te streng voor jezelf wanneer dit gebeurt. Blijf positief en beloon jezelf voor die dingen die goed gaan in plaats van jezelf straffen voor de dingen die minder goed gaan.

Het vinden van een manier van ontspanning die bij jou past is ook belangrijk. Dus ga op ontdekking uit. Wat vind jij echt fijn? Heb je een ultiem relaxmomentje gevonden? Beloon jezelf hier dan mee wanneer je een doel hebt behaald. Zo blijf je extra gemotiveerd!

Vergelijk jezelf niet met andere mensen

Dankzij social media is het gemakkelijk om jezelf met anderen te vergelijken. Vooral in de tijd van corona. Mensen brenger meer tijd dan ooit achter een scherm door.

Een belangrijke les in social media: Niet alles wat je online ziet is in werkelijkheid ook zo mooi. Mensen creëren online vaak een perfect imago van zichzelf. En door jezelf te vergelijken met hen, draagt niet bij aan een gezond zelfbeeld.

Coronakilo's snel kwijtraken?

Het afvallen zelf en hoe lang dat duurt is en blijft een individuele kwestie. Coronakilo’s zullen niet in één dag verdwijnen. Dus probeer geduld te hebben.

Toch kan het soms moeilijk zijn om zelf motivatie te vinden om te sporten. Personal training is daarom een geweldige oplossing. Je krijgt niet alleen een professionele en persoonlijke aanpak maar je leert ook hoe je bepaalde oefeningen en technieken juist uitvoert.

Omdat de trainer altijd handige tips paraat heeft, kun je in een veilige omgeving je grenzen opzoeken. Daarnaast zal de personal trainer je beter motiveren dan ooit wanneer het even minder gaat.

Benieuwd naar personal training? Probeer nu de eerste personal training sessie gratis bij Gustafit!

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen je coronakilo's kwijt te raken?

Klik dan op de knop en krijg je een personal training gratis!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open WhatsApp
1
Liever een appje?
Hey, met een appje heb je snel antwoord op je vraag.